سه شنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | 
Monday, 8 August 2022 | 
• برای دسترسی به بایگانی سايت قدیمی فلُّ سَفَه اينجا کليک کنيد.
• برای دسترسی به بایگانی روزانه بخش روزنامه اينجا کليک کنيد.
• برای دسترسی به بایگانی زمانی بخش روزنامه اينجا کليک کنيد.
• برای دسترسی به نسخه RSS بخش روزنامه اينجا کليک کنيد.

موضوع:    
اول<۵۶۷۸۹

۱۰

۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵>آخر

: صفحه


شماره: ۵۶۴
درج: چهارشنبه، ۱ دی ۱۴۰۰ | ۸:۳۲ ق ظ
آخرين ويرايش: چهارشنبه، ۱ دی ۱۴۰۰ | ۸:۳۲ ق ظ
نويسنده: محمد سعید حنایی کاشانی

  • با ـ هم ـ بودن، شادی و پیروزی بر سیاهی و تاریکی و سردی

«زمستان می‌رود و روسیا‌هی‌اش به زغال می‌ماند». چنین می‌گفتند و می‌‌آموختند و می‌آموزاندند مادران و مادربزرگ‌های ما. اما این ضرب‌المثل فقط برای گذر از سرما‌های سخت و جانسوز قدیم نبود که می‌باید برای شستن دست و صورت یخ حوض را می‌شکستی! برای گذر از هر دشواری بود که ممکن بود در زندگی با آن رو به رو شوی و برای هر نامردمی بود که ممکن بود از «ارباب بی‌مروّت» دنیا ببینی! روسیاهی زغال روسیاهی مردم فرومایه و پستی است که بر مردم خویش و بر همنوع خویش ستم می‌کنند. 


۰

شماره: ۵۶۳
درج: دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۲:۴۴ ب ظ
آخرين ويرايش: دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۲:۴۴ ب ظ
نويسنده: محمد سعید حنایی کاشانی

«بودن یا نبودن»؟ پرسش این نیست. پرسش این است که تا نیست نشده‌ایم چه باید باشیم.

سورن کی‌یرکگور

  • بودن یا نبودن؟

«بودن یا نبودن»؟ پرسش این نیست.  پرسش این است که تا نیست نشده‌ایم چه باید باشیم.  
 
 
 


۰

شماره: ۵۶۲
درج: يكشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۷ ق ظ
آخرين ويرايش: يكشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۵ ق ظ
نويسنده: محمد سعید حنایی کاشانی

عقل بندهٔ شهوات است و تنها باید بندهٔ آنها باشد و هرگز نمی‌تواند مدّعی هیچ مقام دیگری غیر از خدمت به آنها و اطاعت از آنها باشد.

هیوم

  • «شهوات»، «عواطف» یا «امیال و احساسات»

یکی دو هفته پیش در صفحهٔ اینستاگرام «انتشارات ققنوس» جمله‌ای مشهور از دیوید هیوم را در تصویری درشت دیدم که برایم آشنا بود. مترجم کتاب «رساله‌ای دربارهٔ طبیعت آدمی» که این انتشارات آن را منتشر کرده است این جملهٔ مشهور را بدین گونه ترجمه کرده بود:



۰

شماره: ۵۶۱
درج: پنجشنبه، ۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۶:۵۱ ب ظ
آخرين ويرايش: جمعه، ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۳ ب ظ
نويسنده: محمد سعید حنایی کاشانی

تنهایی هیچ‌کس ژرف‌تر از تنهایی سامورایی نیست، مگر شاید تنهایی ببری در جنگل.

ژان ـ پی‌یر ملویل

  • «تنهایی بزرگ» سامورایی: ژان ـ پی‌یر ملویل و «قهرمان وجودی»

شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ فیلسوفی در تاریخ فلسفه نه به اندازهٔ سارتر در عصر خودش مشهور و مورد توجه بوده است و نه تأثیرگذار، و نه ثروتمند از راه فروش آثار! سارتر برای این تأثیرگذاری خصوصیات منحصر به فردی داشت. فیلسوفی دانشگاهی نبود، گرچه مدتی در شهری دورافتاده در دبیرستان درس داد. داستان‌نویسی و رمان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی و مقاله‌نویسی و روزنامه‌نگاری و فروش کتاب‌ها و حق تألیف آثار، اعم از مکتوب و نمایشی (نمایشنامه) چنان درآمد هنگفتی، در نظام بورژوایی سرمایه‌داری، برای او فراهم کرد که او از کار تمام وقت یا نیمه وقت دولتی یا غیردولتی برای گذران زندگی آسوده شد. و البته همهٔ اینها مرهون همان نظام سرمایه‌داری قانونمندی بود که در آن نویسنده می‌توانست از دسترنج خود بهره ببرد، هرچند بهرهٔ ناشران بیش بود، و با این همه «انقلابی» و «ضدبورژوا» هم باشد و با گروه‌های چریکی و انقلابی هم رفاقت یا همدلی کند. اما برویم بر سر تأثیرگذاری او در سینما، چیزی که او خود می‌خواست با نوشتن فیلمنامه در آن تأثیرگذار باشد، اما چندان توفیقی در این کار نیافت.


۰

شماره: ۵۶۰
درج: سه شنبه، ۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۳:۱۱ ب ظ
آخرين ويرايش: سه شنبه، ۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۳:۱۲ ب ظ
نويسنده: محمد سعید حنایی کاشانی

بیشینهٔ آدمیان به چیزها بدان سان که با آنها رو به رو می‌شوند نمی‌اندیشند، به آنچه تجربه می‌کنند نیز پی نمی‌برند، بلکه [فقط] پندارهای خودشان را باور می‌کنند

هراکلیتوس (حدود ۵۴۰ تا ۴۷۵ ق م)

  • هراکليتوس: آموزگار تفکّر

هراکلیتوس (حدود ۵۴۰ تا ۴۷۵ ق م) را به‌درستی آموزگار تفکّر نامیده‌اند. او در اِفِسُس، شهری در آسیای صغیر (ویرانه‌های آن در ترکیهٔ کنونی، در استان ازمیر و نزدیک شهر سلجوق، از دیدنی‌هاست)، دیده به جهان گشود. آنچه در بارهٔ زندگی او به یقین دانسته است این است که او از بزرگ‌زادگان شهر زادگاهش بود و در دوران پادشاهی داریوش (۵۲۱ تا ۴۸۷ ق م) می‌زیسته است و حتی پادشاه ایران او را دعوت به زندگی در ایران کرده است، چون همشهریانش او را آزار می‌کرده‌اند و او از آزار آنان به ستوه آمده بوده است. او ناقد سرسخت هومر (یونانی: هومروس) و روایت‌های او از زندگی و رفتار خدایان بود. او شاید نخستین کسی (به همراه کسنوفانس) بوده باشد که زبان به نکوهش خداشناسی تشبیهی هومر گشوده باشد و برخلاف باورهای عمومی و مقدّسات مردم سخن رانده باشد. او کتابی با عنوان دربارهٔ طبیعت نوشت که تنها پاره‌هایی از آن باقی مانده است.


۰

اول<۵۶۷۸۹

۱۰

۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵>آخر

: صفحه

top
دفتر يادها گفت و گوها درسها کتابها مقالات کارنامه
يکشنبه، ۳ شهريور ۱۳۸۱ / سه شنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
همه‌ی حقوق محفوظ است
Fallosafah.org— The Journals of M.S. Hanaee Kashani
Email: fallosafah@hotmail.com/saeed@fallosafah.org
Powered By DPost 0.9